Tarot korttipelin säännöt ja ohjeet aloittelijoille (viidenpeli) v0.1 - règles du tarot (FI)

Soirées tarot à Helsinki et environs
Avatar du membre
Scribe
Steven "kirjuri" Cigale
Messages : 9997
Enregistré le : jeudi 8 mai 2008, 13:39

Tarot korttipelin säännöt ja ohjeet aloittelijoille (viidenpeli) v0.1 - règles du tarot (FI)

Messagepar Scribe » jeudi 8 juillet 2010, 22:13

Tarot-korttipeliin tutustuminen aloittelijoille /aloituspaketti (5 pelaaja)
Teksti : Scribe
Käännöstarkastajat : Coccinelle, Airelle
Anna palautetta niistä säännöistä klikkamalla linkki

Nämä ohjeet on kirjoitettu suomalaisille aloittelijoille. Ne eivät sovi huippupelaajille, jotka hyökkäävät usein "ilman koiraa", laskevat valtteja koko ajan, ja metsästävät pikkuista mieluummin yksin neljää vastaan kutsuen omaa kuningastaan... Jos et ymmärtänyt mitään viimeisestä lauseesta, niin nämä tarot-pelin tutustumisohjeet ovat juuri sinua varten ;)

Tavalliset säännöt Wikipediasta

Perinteinen tai tavallinen tarot on nelinpeli. On olemassa myöskin viiden ja kolmen pelaajan versiot. Viiden pelaajan versio on meidän mielestämme mielenkiintoisempi ja hauskempi. Pelin "suola" on siinä, että kaksihenkinen joukkue pelaa kolmihenkistä joukkuetta vastaan tietämättä heti kuka liittyy kuhunkin joukkueeseen : tämä selviää pelin aikana. Koskapa emme pelaa hartaasti (emmekä yleensä hiljaisuudessa ;-)) pelin henkeen kuuluu paljon vitsikkäitä tilanteita ja toisten pelaajien leppoisaa kiusaamista :mrgreen:

Alustavat tiedot

Tarot-peliä pelataan kierroksittain. Kierroksen voittaa vahvin kortti, joka näinollen voittaa tikin. Pelin lopussa voittajajoukkue on se joka on ylittänyt tavoitepistemäärän ("contrat", eli "tavoite") joka taas riippuu siitä kuinka monta päätyä heillä on pelin lopussa.

Kortit ja arvojärjestys
Tarotpelikorttipakassa on samat kortit kuin tavallisessa korttipelissä (4 maata : pata, hertta, ruutu ja risti) ja lisäksi useita muita kortteja, yhteensä 78 korttia.
Viiden pelaajan Tarot-pelissä pelataan 15 kierrosta, koska jokaisella pelaajalla on pelin alussa 15 korttia.
Jokaisella kortilla on suhteellinen arvo riippuen siitä missä vaiheessa peliä ollaan (katso alla olevat pelin vaiheet 1-3), ja loppuarvo kun viimeinen kierros on pelattu ja lasketaan pisteet (vaihe 4).

Pelin aikana (ns kierrospeli) korttien arvot ovat seuraavat, pienimmästä suurimpaan (ja loppuarvot pisteitä laskettaessa)
  • Roskakortit - ei mitään arvoa - yhdestä kymmeneen (1-10). Kierrospelissä 2 on vahvempi kuin 1 (joka ei ole "ässä" vaan "yksi"), mutta kaikkien roskakorttien loppuarvo (vaiheessa 4) on vain 1 piste (1p).
  • Kuvakortit (heikkommista vahvimpiin kierrospelissä) :
    • V = Valet (sotilas) : 2p
    • C = Cavalier (ritari) (uusi kortti) : 3p
    • D = Dame (kuningatar) : 4p
    • K = Roi (kuningas) : 5p
  • 21 atouts (valtit numeroitu 1-21), ja excuse ns. "anteeksipyyntö" tai narri (joka ei ole tavallinen valtti, eräänlainen jokeri) ovat muita uusia kortteja. Valttien loppuarvo on 1p samoin kuin roskakorttien, vaikka jokainen valtti onkin kierrospelissä vahvempi kuin roskakortit sekä kuvakortit. Valtti onkin kuin viides maa, mutta vähän erikoinen sellainen.
    Bouts (päädyt) - nämä kolme korttia ovat erikoisia : 21, 1 ja excuse. Ne ovat pelin tärkeimpiä ja niitä kutsutaan bout:iksi (pääty), niiden loppuarvo on 5p
    • ykkös 1 valttia kutsutaan "pikkuiseksi" (le petit), se on valttien heikoin ja jokainen valtti on sitä vahvempi. Siksi sitä joskus metsästetään.
    • 21 on pelin vahvin kortti, se ei häviä millekkään toiselle kortille.
    • excuse "anteeksipyyntö"/"narri", yhtä kuin Jokeri-kortti. Excuse ei koskaan voita toista korttia (tästä on ainoastaan yksi poikkeus, joten aloittelijoiden ei tarvitse huolehtia siitä). Excuse ei voi hävitä kun muistaa pelata sen pois ennen viimeistä kierrosta
.

Pelin vaiheet
1. Korttien jakaminen
2. Huudot ("enchères")
3. Kierrospeli
4. Loppuarviointi (pisteiden laskeminen)

1. Korttien jakaminen
Kaikki kortit jaetaan myötäpäivään pöydälle kuvapuoli alaspäin. Yleensä kortit jaetaan kolmittain, mutta voi ne myöskin jakaa yksittäin tai kaksittain. Lisäksi pöydän keskelle asetetaan (le chien, "koira") johon jaetaan 3 korttia pelkästään yksittäin, eikä koskaan ensimmaisellä eikä viimeisellä jakamiskierroksella. Jokainen pelaaja saa 15 korttia, ja siis "koiralla" (au chien tai dans le chien) on lisäksi 3 korttia. Kun koira saa 3 korttia niin se ei pure jakajaa.

2. Huudot ("enchères")
Jokainen pelaaja arvioi omat korttinsa eli kätensä (main, "käsi") ja sanoo mitä aikoo tehdä ("parle"). Pelin aloittaa jakajan vasemman puoleinen pelaaja. Huudoilla päätetään, kuka hyökkää (partir) ja ottaa koiran kortit bonukseksi itselleen. Arviointia tehdessä tulee ottaa huomioon muun muassa seuraavat kriteerit (jotka ovat vinkkejä, eivät sääntöjä) :
  • kuinka monta päätyä (bout) on kädessä :
    • 3 on erittäin hyvä, melkein pakko hyökätä,
    • 2 on hyvä ja riittää usein hyökkäykseen,
    • 1 ei ole huono muttei aina riitä jos ei ole montaa valttia (>5) ja/tai monta pistekorttia (erityisesti kuninkaita ja kuningattaria)
    • jos ei ole yhtään päätyä, pitäisi kädessä olla monta valttia, jotta voisi metsästää pikkuista sekä kuvakortteja
  • kuinka monta valttia ? : koko pakassa on 21 valttia , eli keskimäärin noin 4 valttia jokaiselle. Jos valtteja on vähemmän kuin 5, hyökkääjäksi lähteminen voi olla riskialtista (paitsi jos pelaaja on todella onnekas/tehokas). 7-8 valttia alkaa olla tosi hyvin, ja jos valtteja on vielä enemmän niin sitten onkin aika turvallista hyökätä, toisin sanoen siitä tulee varma nakki (se on tosin aika harvinaista).
  • leikkaukset : kun kädestä ei löydy yhtäkään korttia jostain sarjasta (esim. herttaa) sanotaan, että "leikkaan herttaa". Normaali tilanne on, ettei ole yhtään leikkausta, yksi leikkaus on iso plussa, kaksi vielä parempi mutta aika harvinaista. Jokainen leikkaus tarkoittaa mahdollisuutta metsästää vastustajien sen maan kuvakortteja jolla leikkaa.
  • singlettes : jos on vain yksi kortti jotain maata - "singlettes" on melkein kuin leikkaus. Leikkaukset ja singlettes ovat hyvän käden ominaisuuksia, koska ne parantavat mahdollisuuksia voittaa vastustajan kuvakortteja valteilla.
  • kuvakortit : kuninkaita tai kuningattaria pitäisi olla kädessä. Ritarit ja sotilaat eivät ole niin tärkeitä koska niillä on pienempi arvo, niillä ei yleensä voita mitään joten riski hävitä pelikierroksilla on suurempi.

Huudot ovat heikommasta vahvimpaan :
  • Passe ("jätän, passaan") - huono käsi, unohdetaan koko juttu. Sanotaan je passe / passe
  • Petite ("pieni") : pienin huuto, kun ei ole varma onnistumisesta tai ei halua mainostaa hyvää kättä ;-)
  • Pousse ("työntö") : vähän parempi peli. * Pelaajat eivät yleensä pelaile tällaisella kädellä. Ranskassa joillain alueilla kyseistä huutoa ei edes ole.
  • Garde ("vartio") : hyvä peli, onnistuminen melkein varmaa
  • Garde sans ("vartio ilman (koiraa)" : koira menee hyökkääjälle mutta kortteja ei katsota eikä vaihdeta. Tosi hyvä peli, paljon kuvakortteja tai valtteja, ainakin yksi leikkaus jo kädessä melkein pakko.
  • Garde contre ("vartio vastaan (koiraa)" : erittäin hyvä peli, esim. yksi leikkaus, monta bout:ta, valtteja ja kuvakortteja.

Huudon esimerkkejä
Pelaaja 1, jolla on 3 bout:ta, 8 valttia, 2 kuningasta, 2 kuningatarta, 2 leikkausta ja 1 singlette, on erittäin onnekas. Sama kuin olisi Viking Lotto voittolippu melkein taskussa. Pelaaja sanoo ehdottomasti garde contre, vain aloittelija sanoisi garde ensimmäisessä pelissä ;-)

Pelaaja 2, jolla ei ole yhtään kuningasta eikä kuningatarta, jolla on 3 valttia tai vähemmän, ei yhtään päätyä eikä leikkausta/singlette saa juoda kaljaa, ja heittää korttinsa pois välittämättä pelistä ;-) Hän sanoo passe tai je passe - "minä loikkaan". Älä loikkaa fyysisesti, se ei auta mitenkään.

Hyökkääjäksi tulee pelaaja, joka teki korkeimman huudon. Hänellä on sen jälkeen kaksi tehtävää :

Kuninkaan kutsu
Hyökkääjä kutsuu yhden pelikaverin pelaamaan hänen kanssaan hyökkääjäksi, ilmoittamalla jotain maata (esim. pataa). Se pelaaja, jolla on kutsutun maan kuningas, pelaa hänen kanssaan. Jos hyökkääjällä on kaikki kuninkaat, hän kutsuu kuningattaren. Tehokas (tai hullu) hyökkääjä voi kutsua oman kuninkaansa.
(Teoriassa) on ehdottomasti kiellettyä sanoa "joo, mulla on patakuningas, mä pelaan sun kanssa" - tämän täytyy valjeta pelin aikana, kun pelataan sitä huudettua maata. Ei ole myöskään luvallista antaa vinkkejä hyökkääjälle, jotta hän kutsuisi sinun kuningastasi. Ranskalaisina me hyväntuulisesti usein rikomme näitä sääntöjä ;-) Tarkistapa etukäteen muiden pelaajien mielipide tämän suhteen...

Koiran ottaminen ja écart
Kun kuningas on kutsuttu, on aika ottaa koira mukaan. Nyt on 3 vaihtoehtoa, riippuen siitä mikä huuto oli:
  • petite, pousse tai garde : hyökkääjä näyttää koiran kortit kaikille, sitten ottaa ne käteensä. Hän valitsee kolme korttia kädestään (l'écart - väli tai sivu), joita hän pitää pöydällä vieressään näyttämättä kenellekkään. Näin hänellä on taas 15 korttia kädessä, kuten muillakin pelaajilla. Valinta on strateginen : kaikki yhden maan kortit voidaan ottaa pois, niin että voidaan leikata, tai kuvakortteja (kuten ritareita ja sotilaita) voidaan säästää.
  • garde sans : hyökkääjä ottaa koiran katsomatta, ja näyttämättä kenellekkään. Kukaan ei tiedä mitä ne kolme korttia ovat. Hyökkääjä säästää koiran pöydällä vieressään.
  • garde contre : otetaan koira katsomatta ja näyttämättä kenellekään. Koira tulee puolustustiimiin kierrospelin lopussa, kun tiedetään kenellä on kutsuttu kuningas.
Sitten kierrospeli voi alkaa.

3. Kierrospeli

Yksi pelikierros on loppunut kun kaikki pelaajat ovat pelanneet yhden kortin, myötäpäivään. Kierroksen voittaja on pelaaja, joka pelasi pöydän vahvimman (luvallisen) kortin. Hän ottaa pelatut kortit omaan pakkaansa pöydälle vierelleen (ei käteen), ja aloittaa seuravan kierroksen.

Aloittaminen - ensimmäinen kortti
Ensimmäisen kierroksen aloittaa aina se pelaaja, joka istuu jakajan vasemmalla (se pelaaja, joka sai ensimmäisen kortin) Hän voi pelata mitä tahansa maata, paitsi ei sitä mitä on kutsuttu. Ainoa poikkeus on jos ensimmäisellä pelaajalla on kutsuttu kuningas ja hän haluaa pelata sen heti - mutta se ei ole pakollista. Hän voi siis aloittaa pelin sillä kuninkaalla, muttei muilla kutsutun maan korteilla.

Kierrospelin säännöt
Kierrospelissä on vain 4 sääntöä, ja ne tarkistetaan tässä järjestyksessä :

Sääntö 1 : jokaisella kierroksella on pakko pelata samaa maata kuin ensimmäinen kortti (avaussarja). Esimerkiksi : Anna aloittaa kolmannen kierroksen herttakuningattarella, toisen pelaajan Britan (ja muidenkin) on pakko pelata herttaa.

Sääntö 2 : jos pelaajalla ei ole yhtään sen maan (avausmaan) korttia , hänen on pakko pelata valttia. Esimerkki jatkuu : Bricella (pelaaja 3) ei ole herttaa. Hän pelaa valtin numero 12. Sanotaan, että Brice coupe à coeur - hän leikkaa hertalla. Sitten onkin hyvä muistaa, että Bricella ei siis ole herttaa.

Sääntö 3 : jos pelaajalla ei ole yhtään avausmaan korttia eikä valttia, hän voi pelata mitä vaan. Esimerkki jatkuu : Cajilla (pelaaja 4) ei ole herttaa ja valtit ovat jo aikoja sitten loppuneet. Hän heittää roskakortin tilaamalla toisen kaljan. Hänen korttinsa ei voi koskaan voittaa kierrosta : herttaässä on parempi kuin patakuningas jos avausmaa oli herttaa.

Sääntö 4 : jos täytyy pelata valttia ja joku muu on jo pelannut valttia aikaisemmin samalla kierroksella, on pakko ylittää vahvimman pelatun valtin arvo (jos pystyy). Esimerkki jatkuu : Donnalla (pelaaja 5) ei olekaan herttaa, ja Brice pelasi valtin numero 12. Donnalla on valtit numero 3 ja 15. Hän ei saa pelata valttia 3 koska hänen on pakko ylittää Bricen valtti 12, hänen täytyy siis pelata valtti 15.
Jos Donnalla olisi vain valtit 3 ja 10, hän voisi pelata valtin 3 tässä tilanteessa (on suositeltavaa säästää aina vahvimmat valtit).

Vähän strategiaa
Se jolla on pikkuinen yrittää säästää sen.
Se jolla on monta valttia yrittää metsästää tai puolustaa pikkuista, riippuen tiimeistä.

4. Pisteiden lasku
Hyökkäysjoukkueenpakan pisteet lasketaan aina seuraavalla tavalla korttipareittain :

Pelin lopussa roskakortteja ovat : jokaisen maan kortit 1:stä 10:neen + valtit valtit 2:sta 20:neen
2 roskakorttia = 1piste
1 roskakortti + 1 sotilas = 2p
1 roskakortti + 1 ritari = 3p
1 roskakortti + 1 kuningatar = 4p
1 roskakortti + 1 kuningas = 5p
1 roskakortti + 1 pääty = 5p ( valtit 1 tai 21 ja excuse)

Tavoitepistemäärä ("contrat", eli "tavoite") riippuu siitä, kuinka monta päätyä hyökkäysjoukkueella on pelin LOPUSSA hänen pakassaan (kierrospelin jälkeen) :
  • 3 päätyä : tavoite on 36p
  • 2 päätyä : 41p
  • 1 pääty : 51p
  • ei yhtaän päätyä : 56p
Ei riipu huudosta (vaihe 2).

Jos loppulaskenta ylittää "tavoitteen" hyökkäysjoukkue saa bonuspisteitä.
Jos "tavoite" ei täyttynyt hyökkäysjoukkue saa miinuspisteitä.

Tavoite-loppulaskenta pisteet pyöristetään seuraavanlaisesti:
0-4 => 0
5-9 => 10

bonus- tai miinuspisteet riippuvat siitä huudosta mikä oli tehty, seuraavasti :
Petite (pieni) : 10 pisteen bonus (tai 10 miinuspistettä)
Pousse ("työntö") : +/- 20 p
Garde ("vartio") : +/- 40 p
Garde sans ("vartio ilman") : +/- 80 p
Garde contre (vartio vastaan ) : +/- 160 p

Loppupisteet menevät niin, että summa on aina nolla. Hyökkääjä saa aina kaksi kertaa enemmän bonusta tai miinuspisteitä kuin hänen partnerinsa, kaikki muut saavat aina hyökkääjän partnerin vastakkaiset pisteet .

Esim. 1 : hyökkäysjoukkue yritti "Pousse" ja heillä on loppupakassa 50p ja 3 päätyä. "Tavoite" oli 36p ja se toteutuu kun on ylittänyt sen 14 pisteellä eli +10p. Pousse:lla saa lisäksi 20p = +30p : hyökkääjä saa +60p (2x30) ja hänen partnerinsa +30p, kaikki muut -30p.

Esim. 2 : hyökkäysjoukkue yritti "Garde" ja heillä on loppupakassa 35p ja 2 päätyä. "Tavoite" oli 41p, 6 pistettä puuttuu eli -10p. Garde:lla saa vähemmän -40p = -50p : hyökkääjä häviää -100p (2x-50) ja hänen partnerinsa -50p, kaikki muut saa 50p.

Pidä hauskaa !